Nyhedsbrev december

Glædelig jul og godt nytår

Alle PF’ere ønskes en glædelig jul og et godt nytår. Tusind tak for jeres opbakning i året der gik.

I 2016 vil PF gerne involvere jer mere i vores arbejde bl.a. via afholdelse af medlemsarrangementer og andre tiltag lokalt samt der skal holdes generalforsamlinger i september 2016 samt nyvalg af TR.

Julehilsner fra PF’s forretningsudvalg.

Hjemmeside

Husk at kigge ind på vores nye hjemmeside, hvor vi løbende lægger nye ting på – se hjemmesiden på www.pfpersonaleforeningen.dk

Julefrokosterne er overstået

Firmajulefrokosterne er overstået, og hvis du har været så uheldig, at årets fest med kollegaerne måtteafbrydes for en tur på skadestuen, kan du muligvis se frem til erstatning som et plaster på såret.

Selvom der ikke er tale om arbejde i ordets traditionelle forstand, vil du sandsynligvis være dækket af din arbejdsgivers forsikring under festlighederne. Det gælder uanset, om festen holdes på firmaets adresse eller i lejede lokaler. Hvis du derimod fortsætter i byen efter julefrokosten og kommer til skade på et diskotek, vil en eventuel skade ikke længere kunne kategoriseres som en arbejdsskade.

Grunden til at arbejdsgiverens arbejdsskadeforsikring normalvis dækker skader, der er opstået til en firmajulefrokost er, at en julefrokost har tilknytning til arbejdet.

Kommer du til skade, så tag på skadestuen eller til egen læge hurtigst muligt, så den kan dokumenteres. Tal med din nærmeste chef mandagen efter julefrokosten – evt. din tillidsrepræsentant samt anmeld skaden til arbejdsgiveren/din egen ulykkesforsikring samt til Arbejdsskadestyrelsen som en arbejdsskade.

Kilde: www.advodan.dk

Tjek din lønseddel

Det kan være svært at gennemskue sin lønseddel. Får jeg de rette tillæg? Bliver der sparet op til min ferie? Bliver der indbetalt til min pension, som der står i overenskomsten/min kontrakt?

Det er bare tre af de ting, du kan blive i tvivl om. Lønsedler er forskellige, bl.a. fordi vi har forskelig løn og arbejdsvilkår. Det er PF, der forhandler overenskomsterne for jer og derfor har den indsigt og viden, der skal til, for at hjælpe med at tjekke din løn. Så hvis du er i tvivl, så kontakt din tillidsrepræsentant.

“Der findes ingen let facitliste, som alle kan slå op i for at tjekke, om man får den rette løn. Det er OK- fagforeninger, der indgår overenskomster, og derfor kender de detaljerne. Året rundt gør de faglige organisationer, de lokale fagforeninger og tillidsrepræsentanterne et fantastisk stykke arbejde med at hjælpe deres kolleger med at tjekke deres lønsedler. Den indsats gør vi sammen særligt opmærksom på under OK løntjek”, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey.

Lønudviklingen i den private sektor

Lønudviklingen for ansatte i den private sektor, som Danmarks Statistik kalder virksomheder og organisationer. For 1. kvartal 2015 nåede Danmarks Statistik frem til en lønudvikling på 1,4 procent.

Dansk Arbejdsgiverforening nåede frem til 1,8 procent. Det sidste års tid er Dansk Arbejdsgiverforeningnået frem til en højere lønudvikling end Danmarks Statistik. Her for 1. kvartal er Dansk Arbejdsgiver endvidere nået frem til en stigende lønudvikling (1,8 procent mod 1,7 procent forrige kvartal), men Dan-marks Statistik nåede frem til det modsatte – en faldende lønudvikling.

Pensionsrådgivningsmøderne er afsluttet for i år

Det seneste rådgivningsmøde med SAMPENSION i KL d. 8. december 2015 var godt besøgt, men du har stadig mulighed for at booke et møde/samtale ved at ringe til Kundeservice på 77 55 62 50.

IT-kurser i FTF/SAFU

Som medlem af PF har du nu mulighed for at melde dig til og bruge FTF’s gratis onlineskole.

Denne mulighed har vi fået som en del af den pakke, der fulgte med samarbejdsaftalen med SAFU pr. 1. januar 2015.

Man kan vælge blandt mange emner, herunder

  • – Projektledelse,
  • – Sociale medier,
  • – MS Office,
  • – Google
  • – Docs m.m.

I kan læse mere om disse onlinekurser her. – husk ved tilmelding at angive organisationen som “SAFU/PF”.

Har du spørgsmål om ovenstående emner kan du rette henvendelse til formand Allan Graversen, awg@kl.dk

Kredsnyt fra KL

Lønforhandlinger i 2015

Lønforhandlingerne for 2015 er nu i hus. Medio december 2015 vil tillidsrepræsentanterne sammen med AC’erne evaluere forhandlingerne med henblik på de næste forhandlinger, som allerede skal finde sted igen i foråret 2016, da vi ikke kom igennem med alle vores krav denne gang. Nærmere orientering når vi når dertil.

Personalepolitiske retningslinjer

På Samarbejdsrådsmødet i starten af september drøftedes et oplæg fra direktionen om de fremtidige personalepolitiske retningslinjer I KL, fx. Ansættelse og rekruttering, bijob, lukkedage, personalegoder, herunder mærkedage og jubilæer.

PF og de øvrige faglige organisationer har haft mange og lange snakker med ledelsen omkring det papir, som nu foreligger. Specielt bevarelsen af en form for jubilæumsgratiale og især, at et eventuelt provenu af ændringen skal drøftes ved overenskomstforhandlingerne i 2018, men også bevarelse af de særlige fridage ved særlige begivenheder m.m.

De nye retningslinjer er nu samlet og lagt ud på Intranettet.

Kompetenceudvikling

I 2015 har der igen været iværksat kompetenceudvikling for medarbejderne – specielt har der været fokus på bl.a. sekretær/assistentgruppen, hvilket har været tilfredsstillende.

Efteruddannelsen har bl.a. skulle synliggøre de administrative medarbejderes kompetencer samt gøre dem bevidst om de potentialer, som gruppen reelt er i besiddelse af. En sidegevinst har også været opbygningen af nye netværk på tværs i KL.

På SR mødet medio december vil nye indsatsområder for kompetenceudvikling blive drøftet sammen med en modernisering af MUS-konceptet. Det er positivt, at tilmelding til mulige kurser offentliggøres i forbindelse med de kommende MUS-samtaler.

Har du spørgsmål om ovenstående kan du rette henvendelse til kredsformand Allan Graversen, awg@kl.dk

Kredsnyt fra BDO

Et BDO

Siden sidst er vi også officielt blevet til ét BDO, hvor nogle ændringer kræver lidt mere tilvænning end andre. Det er dog vores indtryk, at der ikke har været konkrete forringelserne forbundet med det daglige arbejde.

Vi er som det fremgår af de tidligere referater fra PF blevet gjort bekendt med enkelte medarbejdere, for hvem ændringerne medførte væsentlig nedgang i løn og andre for hvem der var tale om forringelse af ansættelsesvilkår. Der er nu taget hånd om disse sager og heldigvis er alle parter mest indstillet på dialog med den nærmeste/ansvarlige leder frem for at involvere eksterne parter.

Gage/løn har også fornylig meddelt, at de vil fortsætte med at opkræve kontingent som de har gjort hidtil. Det er vi meget glade for.

Radarsamtalerne

Radarsamtalerne er ved at være afsluttet – der har ikke været nogle bemærkninger fra medlemmerne, hvorfor vi går ud fra, at de er forløbet tilfredsstillende.

SAMU

Vi har som tidligere repræsentanter for KR (Steen Andersen og Azadeh) deltaget i det første Hoved-SAMU møde, hvor man snart kan læse referatet på Intranettet.

Der er ikke tale om et samarbejdsudvalg, men alene et arbejdsmiljøudvalg med de begrænsninger dette medfører. Det skyldes, at der ikke længere er et samarbejdsaftale/overenskomst.

Ledelsen i BDO har dog valgt at invitere de såkaldte ambassadører ind, således de kan inddrages når der er spørgsmål om emner, der ligger uden for arbejdsmiljøudvalgets regi, eksempel trivsel. Jan Bak Jørgensen er Ambassadør for Roskilde, men er desværre ikke repræsenteret i Hoved-Samu.

Vi skal gøre hvad vi kan for at øge medarbejderinddragelsen og sørge for at dialogen kan gavne både ledelsen og medarbejderne.

Vi er som følge af den endelige sammenlægning blevet en lille del af en stor masse, hvilket også kræver en tilvænningsperiode, men jo flere medlemmerne, jo større vægt har vores ord.

Vi håber derfor på jeres opbakning i forbindelse med hvervning af nye medlemmer – også blandt den private del af BDO.

Kom endelig med forslag og bemærkninger til hvordan vi bedst kan løfte denne opgave.

Har du spørgsmål om ovenstående kan du rette henvendelse til kredsformand Azadeh Vahedi Custovic, AZV@bdo.dk

Kredsnyt fra Patienterstatningen

Afskedigelse

Der har siden sidst desværre været en afskedigelse på vores område i Patienterstatningen. Afskedigelsen skyldtes nedlæggelsen af en servicefunktion, bl.a. som følge af flytningen til Kalvebod Brygge, hvor der ikke er så meget, der skal vedligeholdes, repareres el. lign. Det har naturligvis været ubehageligt for den involverede medarbejder, men alt foregik “i god ro og orden”, og jeg var som PF-tillidsrepræsentant involveret fra start til slut.

Nedlæggelsen af den specifikke funktion har dog givet anledning til en usikkerhed blandt de resterende medarbejdere omkring fremtidige nedskæringer. Direktionen har udtalt, at der ikke er planer om yderligere afskedigelser eller nedskæringer på vores område.

Engangsvederlag

Der er netop udmøntet engangsvederlag i henhold til overenskomsten. Kriterierne for udmøntningen er de samme, som der er blevet brugt de seneste par år, men da det som medarbejder kan være svært at gennemskue, hvad man bliver belønnet for, og hvilke tiltag man kan gøre for at få et større vederlag, har PF og DJØF valgt at arbejde sammen om oplæg til en fremtidig fordelingsform.

Ekstra fridag, hvis måltal nås

December måned er som altid travl, hvor der er lukket i Patienterstatningen mellem jul og nytår. Alle medarbejdere bidrager derfor så godt de kan, til at årets måltal bliver nået, og at alle bunker afvikles inden julen står for døren. Patienterstatningen har valgt at give den ene fridag mellem jul og nytår, hvis årets måltal bliver nået inden 23. december 2015.

Har du spørgsmål om ovenstående kan du rette henvendelse til kredsformand/tillidsrepræsentant

Maria Idorn, Maria.Idorn@Patienterstatningen.dk